Super Van Craft 1160 AK ‘Project Marton’ (Verkocht)

Een originele super Van Craft wordt door het gebruik van hoogwaardige materialen en bouwstijl ook wel de Rolls-Royce van de rivierkruisers genoemd.
Voor de liefhebber heeft dit ‘schuurvondst’ exemplaar een goede basis en veel potentieel om het opknappen meer dan waard te maken.

Deze in 1972 bij Klaasen te Voorschoten afgebouwde originele Super Van Craft werd door de loop der jaren zorgvuldig bijgehouden. In 2007 werden twee nieuwe Volvo Penta D3 130pk motoren geplaatst bij Carron Marine en werden de raamlijsten vervangen door condensvrije kunststof TopWindows frames.

Door verhoogde leeftijd van de eigenaar bleef het schip sinds 2018 binnen gestald, waardoor achterstallig onderhoud ontstond.
De kosten van het werk om het schip weer in goede staat te brengen kunnen beperkt blijven als het deel van het arbeidsintensieve werk door de nieuwe eigenaar wordt uitgevoerd, maar voor een deel is gespecialiseerde geschoolde arbeid nodig.
Bij aankoop wordt een klasse I inspectierapport die de meeste aan te pakken zaken illustreert, meegeleverd.

Categorie:

Beschrijving

Super Van Craft 1160 AK
‘Project Marton’

 

  • LOA 11,55m, breed 3,55m, diepgang : 1,25m
    minimale dorvaarhoogte 2,75m
  • Bouwjaar 1972, jachtwerf Klaassen te Voorschoten, NL
  • 2de eigenaar
  • Waterverplaatsing 12 T (leeg)
  • Kruissnelheid : 12 km/u – 6,5 kn
    Max snelheid : 17 km/u – 9 kn
  • Dubbele stuurstand
  • Boegschroef
  • 4 ruime slaapplaatsen (2+2)
  • 2x 130 pk Volvo Penta D3 (2007)
  • Droog gestald sinds 2018
  • Klassieke motorkruiser
    Prijs : –

     Status : Verkocht

    Accommodatie

  • Materiaal, kleuren : Staal, witte romp en opbouw met mahonie
    Alle dekken en gangboorden in Teak
  • Interieur : Originele betimmering
  • Hutten : 2
    – 1 x eigenaars hut achteraan, met 2x enkel bed
    – 1 x gasten hut vooraan, met 2x enkel bed
  • Natte cel :
    – Douche, wastafel met ingebouwde spiegel, toilet
  • Gasfornuis : 4-pits gas
  • Koelkast, in kombuis : Electrolux C40/110, 24V + gas
  • Vriezer : in koelkast
  • Grote raampartijen en veel lichtinval
  • Droog interieur, doch enkele oude vochtsporen

    Motor, elektra, water

  • Vermogen : 2x 130 pk – 95,6 kW Volvo Penta D3-130L – nieuw geplaatst in 2007
  • Uren : onbekend
  • Brandstof : Diesel
  • Uitlaatkoeling : Extern, met wierpotten
  • Brandstoftanks : Totaal 600 liter (2 x 300 liter)
  • Gemiddeld verbruik : 3-4,5 l / u
  • Aandrijving : Vaste schroefassen op Hürth Marine ZF25-2.0 keerkoppelingen en vierblads- propellers
  • Meetinstrumenten op stuurstand : Toerental, motorindicatie- en alarm, dieptemeter, diesel- & watertankmeter, voltmeter, roerstandwijzer, temperatuurmeter, oliedrukmeter, startslot.
  • Boordspanning : 12V + 24V + 220V
  • Accu’s :
    – Verbruik : 2x 100Ah, te vervangen
    – Start : 2x 100Ah, te vervangen
  • Acculader : Dary CFL2512 12V/24V 25Amp
  • Dynamo : Volvo Bosch BR14H1 75140A 14V
  • Waterdruksysteem : Elektrische hydrofoor
  • Watertank(s) : 600 liter
  • Warmwaterboiler : niet gemonteerd
  • Verwarming : Eberspächer Airtronic warmelucht, diesel
  • Gasbun : voor 2 flessen, reglementair, met verluchting

    Navigatie en elektronica

  • Plotter : Advansea
  • Navigatieverlichting : Origineel van fabrikant
  • Kompas : Analoog
  • Zoeklicht met bediening vanop de binnenstuurstand

    Uitrusting

  • Boegschroef : Albright SW202N-6 24V
  • Ankerlier : manueel
  • Stootwillen, lijnen : aanwezig, in goede staat.
  • Zeerailing : Rondom robuuste zeerailing in staal met teak handgreep, opstapopeningen aan beide zijden en achterzijde
  • Loopbrug : gelakt houten
  • Mast : hardhout, neerklapbaar, met toplicht
  • Kap : in goede staat, volledig afsluitbare buitenstuurstand, met railing zeiltjes
  • 2x davits voor bijboot

    Veiligheid

  • Lenspomp(en) : 12V
  • reddingvesten, roeiriemen, originele verbandkist, alle volgens de voorschriften vereiste items
  • Brandpreventie : brandblussers te vervangen

    Extra

  • Geïntegreerd teak zwemplateau
  • Alle vaste ramen in kunststof profielen (nieuw 2014), ramen in veiligheidsglas

    Onder meer aan te pakken

  • Door lange stilstand dienen de beide motoren en keerkoppelingen te worden nagekeken, waarbij minstens alle vloeistoffen en filters dienen te worden vervangen.
  • De oliekoelers van de keerkoppelingen hebben door het ongebruik vocht verzameld waardoor de olie in de keerkoppelingen geëmulgeerd is.

  • De teak dekken zijn in aanvaardbare staat en hechten goed aan het onderliggende stalen dek, doch de rubberlijnen (kitwerk) zijn uitgedroogd en dienen te worden vervangen.

  • Het mahonie hout van de opbouw is in aanvaardbare staat maar dient opnieuw te worden behandeld en vernist, hier en daar dringt een herstelling zich op door vermoeiing/uitdroging van het hout.

  • De binnen beplating van de romp is enigzins geroest door de aanwezigheid van vloeistoffen in de bilge. Deze roestvorming is beperkt en kan worden gestopt door door de vloeistoffen te verwijderen en de oppervlakken en het schilderwerk te herstellen. Er werd geen vermindering van de plaatdikte vastgesteld.

  • De aspakkingen, afsluitrubbers allerhande, kleine roestvormingen her en der.

  • Het gassysteem heeft aandacht nodig vooraleer terug in gebruik te nemen.

  • Bij aankoop wordt een klasse I inspectierapport die de meeste aan te pakken zaken illustreert, meegeleverd.

Bezichtigen na afspraak te Zelzate


Nauticus Yachting

Translate »