Op welke punten letten om een goede boot te kopen of aan te bieden?
Nauticus overloopt een waslijst aan controlepunten vooraleer een plezierboot toe te voegen aan het aanbod. Het is vanzelfsprekend dat u als (ver-)koper ook doet, zodat er nooit onverwachte problemen opduiken achteraf.
Wenst u uw te verkopen boot reeds certificatie-klaar te maken ? Print deze checklist thuis reeds af, en ga zorgvuldig alle punten even na.
Ook als potentiële koper kan u deze checklist tijdens een bezoek zelf aan boord gebruiken.
Download uw eigen Nauticus Checklist (PDF)
1. MOTOR(EN)
o Olie (viscositeit, peil, … )
o Onderhoudsbeurten (+ facturen)
o Lekkages ? (natte of vette leidingen, wanden, bilges, etc, …)
o Flexibele darmen (scheuren en barsten bij versterven, goed vastzitten)
o Schroefas :
Indien watergesmeerd kan er in gebruik een kleine hoeveelheid water druppelen. Bij
stilliggen mag dat niet.
Vetgesmeerd : Smeernippels en eventueel automatische vetpompen in goede staat ? Er
mag nooit water insijpelen.
De schroefas kan steeds met de hand in beide richtingen worden gedraaid, controleer
op egale draaibeweging, en lateraal op speling.
o Controleer de draaiuren van de motor(en). Is /zijn de motor(en) ooit gereviseerd ?
o Werking pompen & filters jaarlijks vervangen ?
o Wierpotten nakijken op lekken en vervuilde inhoud
o Starten & warmdraaien, re-check oliepeil. Te veel witte rook wijst op vocht, blauwe
rook op olieverbruik, grijze of zwarte rook op slechte verbranding.
o (Start- & huishoud-) batterijen conditie en leeftijd ? Normaal worden batterijen 5-
jaarlijks vervangen.
2. ELEKTRONIKA
o Lenspompen (bilge on/off en vlotters controleren) Zijn er wettelijk verplichte
handmatige lenspompen ?
o Waterpompen en kranen (externe motorkoeling)
o Bedrading (origineel van fabrikant of later bijgeplaatst en hoe?)
o Zekeringen & kast(en)
o Verwarming testen (laatste onderhoudsbeurt + factuur)
o Airco + pompen & filters !
3. HELM & BESTURING
o Boegschroef – hekschroef ? (+ korte test)
o Aut. Piloot ?
o GPS – Plotter(s) & radar (rotatie en beeld) testen
o Marifoon(s) (ATIS ?)
o Throttles (proberen)
o Roer op speling en reactie controleren
o Flybridge (of tweede besturing) testen
o Ankerlier(en) testen
o Navigatie (lichten, etc)
4. SANITAIR
o Alle kranen (warm, koud)
o WC’s (doorspoelen !)
o Kombuis toestellen (frigo’s, fornuis, etc)
o Afvoeren en toevoeren water controleren op lekken en roest ! Ook afsluitrubbers en
huiddoorvoeren moeten flexibel zijn, mogen niet afbrokkelen of kleur afgeven.
o Grijs- & zwartwater tank ? (grijs = sanitair afvalwater, zwart = WC afvalwater)
5. ROMP & OPBOUW
o (Teak) dekken (& rubbering) + afwateringskanalen bekijken
o Staat en verkalking polyester, wanneer laatst gewaxt ?
Bij stalen boten : is er onderhoudsvriendelijkere 2-componenten lak aangebracht ?
o Blaasjes (met zure inhoud) op het polyester / gelcoat wijzen op osmose, net zoals roest
voor staal te vermijden is.
o Antifouling & anodes, wanneer laatst vernieuwd ? (+facturen, of vraag minstens naar recente
foto’s indien de boot te water ligt, de waterlijn zegt ook veel)
o Chroom & inox controleren op verwering
o Inox, rubbers en afvoerkanalen ramen
o Bimini, afdekzeil, winterzeilen, … wanneer laatst behandeld tegen UV-schade en
aanslagvorming ? Werken de sluitingen ? Zijn er barsten of scheuren ?
o Luiken en waterdichte afsluiters, ook rubbers !
o Ankers en kettingen werking (hoeveel meter ketting + touw ?)
6. KAJUITEN
o Kijk onder alle matrassen
o Alle kajuiten gelijkmatig controleren op vochtplekken
o Is de vloer overal aan boord overal stevig en gelijkmatig ? Kijk ook onder de
vloerbedekking indien mogelijk.
o Test alle schakelaars, knoppen, ramen open/ dicht, etc.
7. BEVEILIGING
o Sloten & sleutels (alarm?)
o Brandblussers gekeurd ? (ook automatische en in motorcompartiment)
8. EXTRA’s
o Bijboot (& davits)
o Gangway test indien aanwezig (kijk goed na op olielekken en verstorven leidingen)
o Fenders, bollen & lijnen
o Zwemvesten en reddingapparatuur, noodsignalen, verbanddoos
9. DOCUMENTEN
o Handleidingen, nautische kaarten, factuur historie, etc.
o Vlaggenbrief, immatriculatie, VHF-ATIS, FD-nr, registratienr. ?
o Vraag naar verzekering (BA – vaar – casco – …) (oudere boten vereisen soms een extra nazicht
door een verzekeringsexpert)
o Vrij van BTW en schuld (verklaring door verkoper is reeds opgenomen in de Nauticus overeenkomst)
10. VRAGEN STELLEN
Hou je vooral niet in om vragen te stellen aan de verkoper. Hij is het best op de hoogte
en het kan je nodeloze zoektochten besparen.
11. BUDGET
Hou je eigen budget in het achterhoofd, een boot vraagt onderhoud en af en toe een
herstelling. Bereken daarom steeds minimaal 10% van de aankoopwaarde als jaarlijks
onderhoudsbudget.
12. EIGEN GEVOEL
Vertrouw op je eigen gevoel aan boord. Er zit waarheid in het gezegde “Een boot kies
je niet zelf, de boot kiest jou.”
Download uw eigen Nauticus Checklist (PDF)
© Nauticus
Vrij te gebruiken document voor niet-commerciële doeleinden, overtredingen op het auteursrecht worden gerechtelijk vervolgd.